SEO voor foodbloggers: SEO-tips om je recepten onder de aandacht te brengen

Je hebt hard gewerkt aan een nieuw recept voor een unieke Japanse ramen en uren in de keuken gestaan om de umami naar boven te krijgen. Heerlijk! Na al dit harde werk wil je nu ook dat je recepten goed worden bekeken. Het is tijd voor SEO!

Het SEO-optimaliseren van je recepten, waarom eigenlijk?

Social media is een logische stap om je recept te promoten. Maar wat dacht je van SEO? Volgens de laatste statistieken in Semrush wordt er alleen al meer dan 5000x per maand gezocht op termen gerelateerd aan Japanse ramen, 21.000x op ‘pasta gerechten’ en dergelijke termen en ruim 35.000x op alle zoekwoorden over de combinatie ‘gerechten’ en ‘rijst’! In dit artikel gaan we je precies vertellen hoe jij jouw recepten op de eerste pagina in Google krijgt.

1. Een goed onderzoek is het halve werk

Oke, het halve werk is overdreven. Het bereiden van je recept gaat namelijk meer een stuk meer tijd kosten. Juist daarom raden we je aan om goed onderzoek te doen naar de zoekwoorden waarop je de pagina van je gerecht wilt focussen.

Gebruik gratis tools zoals Google Ads zoekwoordplanner of de gratis keyword tool van Ahrefs om te achterhalen of er interesse is in jouw gerecht. Dergelijke tools zijn ook erg handig om te gebruiken als inspiratie als je nog niet weet welk gerecht je precies wilt maken.

Wil je het groter aanpakken? Laat dan een zoekwoordonderzoek doen door een SEO specialist. Dit is een eenmalige investering waar je jaren mee vooruit kan!

De 100 meestgezochte gerechten in Google

ZoekwoordMaandelijks zoekvolume*Keyword Difficulty**
gerechten660041
rijst gerechten660022
pasta gerechten440040
lekkere gerechten360050
simpele gerechten360034
zomerse gerechten360024
gerechten met gehakt290028
gerechten met kip290029
kip gerechten290031
makkelijke gerechten290040
Bekijk de volledige lijst met 100 meestgezochte zoekwoorden
gehakt gerechten190028
gerecht190048
gerechten met rijst190025
gezonde gerechten190044
griekse gerechten190032
het gerecht heerenveen190018
italiaanse gerechten190032
lunch gerechten190028
mexicaanse gerechten190039
spaanse gerechten190026
tapas gerechten190035
zalm gerechten190029
bbq gerechten160049
gerechten met kip en rijst160028
kip gerecht160031
marokkaanse gerechten160033
rijst gerechten met kip160027
surinaamse gerechten160026
turkse gerechten160032
vegetarische gerechten160034
1 pans gerechten130030
airfryer gerechten130032
china gerechten130034
chinese gerechten130032
franse gerechten130032
gerecht met garnalen130019
gerecht met gehakt130027
gerecht met kip130030
gerecht met rijst130019
gerechtelijke brief130041
gerechten lekker130039
gerechten met zalm130028
gerechten tapas130035
indische gerechten130030
kerst gerechten130032
makkelijk gerecht130034
pasta gerecht130033
simpele pasta gerechten130036
snelle gerechten130026
vis gerechten130032
zoete aardappel gerecht130025
broccoli gerecht100023
garnalen gerechten100025
gerecht kip met rijst100032
gerecht met zalm100023
gerecht zoete aardappel100024
gerechten gezond100035
gerechten met kipfilet100031
gerechten met rijst en kip100030
gerechten met spinazie100022
gerechten met zoete aardappel100023
gerechten simpel100036
gerechten spaans100027
gezonde gerechten met kip en groenten100013
indonesische gerechten100037
italiaans gerecht100030
kip rijst gerecht100023
kip rijst gerechten100032
kipfilet gerechten100031
lekkere gerechten avondeten100035
orzo gerechten100022
rijst gerecht100028
rijst met kip gerechten100033
simpel gerecht100033
surinaams gerecht100022
t gerecht heerenveen100039
wrap gerechten100036
aardappel gerecht88019
aubergine gerecht88024
biefstuk gerechten88023
ei gerechten88029
gerecht garnalen88023
gerecht gehakt88031
gerecht kip88030
gerecht rijst88023
gerecht rijst met kip88029
gerecht zalm88023
gerechten bij zalm88030
gerechten italiaans88033
gerechten kip88030
gerechten makkelijk88039
gerechten met broccoli88022
gerechten pasta88039
gerechten vegetarisch88032
goedkope gerechten88035
japans gerecht88020
kip met rijst gerechten88032
lekker gerecht88041
lekkere simpele gerechten88038
lunch gerecht88026

*Maandelijks zoekvolume: het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand in de afgelopen 12 maanden.
**Keyword Difficulty: de moeilijkheidsgraad op gebied van autoriteit.

In het beste geval wil je focus hebben op een zoekwoord met een zo hoog mogelijk zoekvolume en een zo laag mogelijke moeilijkheidsgraad. Een hoge moeilijkheidsgraad, of te wel keyword difficulty, betekent dat er veel autoritaire sites in de top 10 staan.

2. De juiste opbouw van je pagina

Nu je gaat beginnen met het schrijven van je recept, wil je vanaf het begin af aan rekening houden met SEO. Let op: SEO is belangrijk, maar niet bepalend. Een goede gebruiksvriendelijkheid staat áltijd op #1.

Eigenlijk wil je gaan voor een overzichtelijk recept die perfect is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Het is dus belangrijk om een structuur of opbouw te kiezen die past bij jouw huisstijl. Je kunt hierbij rekening houden met de onderstaande punten.

1. Meta title: het eerste contactmoment met de bezoeker

  • Doel: De meta title moet het belangrijkste zoekwoord bevatten, dit is een belangrijke rankingfactor. Ideaal plaats je deze vooraan, vervolgd door een tweede zoekwoord of een opvallende kreet om aandacht te trekken voor jouw resultaat.

    Je hebt 60 tekens, inclusief spaties. Benut deze ook, maar zorg dat je niet meer dan dit gebruikt. Gebruik onze meta lengte checker om gemakkelijk het aantal tekens te berekenen.
  • Voorbeeld:Proteïne wafels in 4 stappen | 25 gram eiwit per wafel
    Deze meta title bevat vier verschillende zoektermen die elkaar versterken: wafels, wafel, proteine en eiwit. “in 4 stappen” geeft het gemak van het recept aan.

2. Meta description: wat maakt jouw recept bijzonder?

  • Doel: Een korte samenvatting van je recept die overtuigt om te gaan voor jouw zoekresultaat in plaats van die van de concurrentie. De meta description is geen directe rankingfactor, het is dus niet nodig om deze vol te proppen met zoekwoorden. Een goede meta description verhoogt je CTR, wat wél zorrgt voor betere posities in de zoekmachine.
  • Voorbeeld: “Ontdek hoe je thuis de perfecte proteine wafels maakt. Volg ons eenvoudige, stap-voor-stap recept voor een heerlijk eiwitrijk ontbijt!”

3. URL-structuur: schoon en to the point

  • Doel: Een schone, beschrijvende URL die zoekwoorden bevat relevant aan het recept. Voor recepten wil je deze zo kort mogelijk houden.
  • Voorbeeld: jouwwebsite.com/recepten/proteine-wafels

4. Pagina titel: kort en krachtig

  • Doel: De hoofdtitel van de pagina, geschreven in H1, die duidelijk het gerecht benoemt. Voor blogs mogen dit hele zinnen zijn, voor recepten adviseren we dit zo kort en krachtig mogelijk te houden.
  • Voorbeeld: “Recept voor proteine wafels”

5. Inleiding van je recept

  • Doel: Kort uitleggen wat men kan verwachten van het recept en eventueel wat achtergrondinformatie geven over de oorsprong of populariteit. Voor SEO is dit een mooie kans om je belangrijkste zoekwoord te verwerken in het begin van de inleiding en het totaal aantal woorden omhoog te krikken.

6. Voedingsinformatie

  • Doel: Informatie over calorieën, voedingsstoffen, portiegrootte etc. Besteed hier vooral niet té veel tijd aan, tenzij je een recept schrijft gericht aan fitgirls of bodybuilders.
  • Vorm: Tabel of lijst.

7. Ingrediëntenlijst

  • Doel: Een duidelijk en geordend overzicht van alle benodigde ingrediënten.
  • Vorm: Lijst of tabel voor duidelijke leesbaarheid.

8. Bereidingswijze: het belangrijkste gedeelte voor SEO

  • Doel: Stapsgewijze instructies voor het bereiden van het gerecht. Wees zo duidelijk mogelijk en maak gebruik van een interessante opmaak, zoals bulletpoints en headings, om de teksten te verduidelijken. Voor SEO houd je rekening dat je je zoekwoord meerdere keren laat terugkomen. Maar overdrijf dit niet!

    Best practices tonen aan dat je zoekwoord zo’n 1-2% van het totaal aantal woorden van je recept mag zijn. Maar vergeet vooral niet om ook relevante woorden en synoniemen te gebruiken. Via de keyword density checker achterhaal je snel en eenvoudig het percentage van je zoekwoord.

9. Foto’s en/of Video’s

  • Doel: Visuele begeleiding bieden voor het bereidingsproces en het eindresultaat tonen. Juist bij recepten is dit ontzettend belangrijk en neem hier ook goed je tijd voor. Je hebt liever een koud gerecht voor jezelf, dan slechte foto’s voor op je website!

    Met een gemiddelde telefoon kom je tegenwoordig al erg ver. Zorg dat je foto’s maakt in daglicht, niet in de avond verlicht door lampen en al helemaal niet met de flits van je telefoon!
  • Tip: Voeg een video toe bovenaan je recept. Veel mensen hebben de voorkeur voor bewegende beelden en een praktische uitleg en verhoogt daardoor de interactie met je pagina. Plaats je uitgeschreven en SEO geoptimaliseerde tekst onder de video. Het ultieme recept voor SEO-succes!

10. Tips en variaties

  • Doel: Extra tips geven voor het gerecht of variaties aanbieden om het recept aan te passen naar voorkeur. Geef bijvoorbeeld aan welke substituten er zijn om het gerecht vegetarisch of vegan te maken. Voor SEO is dit interessant omdat je veel relevante zoektermen kunt gebruiken.

11. Call-to-Action (CTA)

  • Doel: Bezoekers aanmoedigen om het recept te beoordelen, te delen of te reageren. Wanneer bezoekers een (uitgebreide) reactie achterlaten, levert dit ontzettend veel waardevolle content voor SEO op. Daarnaast zorgt dit ervoor dat je pagina in de ogen van Google constant wordt geüpdatet.
  • Voorbeeld: “Heb je dit recept geprobeerd? Laat een beoordeling achter en deel je foto’s!”

3. Maak gebruik van rich snippets en structured data

Dit gedeelte wordt een stuk technischer. Maar laat je dat vooral niet van weerhouden om hiermee bezig te gaan. Dit kan namelijk het verschil zijn tussen een recept dat gaat voor tienduizenden paginaweergaven of een die blijft haken onderaan pagina 1.

Structured data geeft Google aan waar een pagina overgaat. Je kunt hier informatie in kwijt zoals ingrediënten, kooktijd, voedingsinformatie, en beoordelingen. Het mooie hiervan is dat Google dit weergeeft in de SERP vóórdat er op jouw resultaat geklikt is. Dit kan erg veel invloed hebben op het percentage mensen dat doorklikt naar jouw website.

Hoe voeg je deze rich snippets toe?

Elk CMS heeft zo haar eigen plugins die structured data kunnen toevoegen aan je pagina. YOAST is een populaire SEO plugin voor WordPress die dit kan. Het nadeel van bijna alle plugins is dat de structured data-sectie vrijwel altijd een premium functie is. Maar voor enkele tientjes kom je vaak al een heel eind.

Daarom adviseren wij om het gratis te doen! In de recept schema markup generator kun je gemakkelijk alle gegevens (data) van je recept in kunt plaatsen. Genereer een code en voeg deze toe aan je website. Voor optimale prestaties doe je dit door het te plaatsen in de <HEAD> van je website. Bijvoorbeeld door middel van Google Tag Manager. Vind je dit te ingewikkeld? Je kunt de code ook simpelweg plakken via een HTML contentblok op je desbetreffende pagina.

4. Zorg dat andere websites naar jouw recept linken

Dat klinkt misschien makkelijk, maar is in de praktijk een van de grootste uitdagingen in SEO. Maar waarom wil je dit? Wanneer een externe website naar jouw site linkt noemen we dit een backlink. Elke backlink geeft een beetje waarde mee.

Deze waarde is ontzettend belangrijk om goede posities in Google te bemachtigen. Dat is ook de reden waarom je vaak dezelfde websites op verschillende zoekwoorden bovenaan ziet staan; dit zijn de meest autoritaire websites in de niche.

Een goede backlink is relevant en waardevol. Je wilt in het beste geval dus een backlink krijgen van andere foodbloggers, restaurants of eventueel zelfs een nieuwsplatform. Om dit voor elkaar te krijgen zul je de juiste connecties moeten hebben of creatief zijn. Om je op weg te helpen zijn hier een aantal originele manier om backlinks te verkrijgen voor jouw recept.

  • Kookwedstrijden organiseren: Organiseer een online receptenwedstrijd waarbij andere bloggers hun beste versie van een themagerecht inzenden. Geef een prijs weg die de aandacht trekt en mensen motiveert om stemmen voor hen te verkrijgen. Dit zal namelijk zorgen dat de deelnemende foodbloggers jouw pagina zullen delen.
  • Webinars en online workshops: Bied een gratis webinar of een kookworkshop aan waarin je dieper ingaat op de kunst van het koken of specifieke kooktechnieken. Ga partnerschappen aan met populaire platformen, restaurants of kookwinkels en vraag netjes om een vermelding op hun website.
  • Food photographer exchange: Werk samen met foodfotografen die fraaie inhoud nodig hebben voor hun portfolio. Zij kunnen jouw gerechten fotograferen en in ruil daarvoor een link naar je site opnemen op hun professionele platform of blog.
  • Bloggen over food events: Food events zoals foodtruck festivals zijn razendpopulair en dit is een geweldige kans om meer bekendheid én backlinks te krijgen. Deze evenementen staan namelijk te springen om exposure en positieve reviews. Bied aan om een gastblog op hun website te schrijven, namens jou. Jij bent namelijk de perfecte ambasadeur voor hun evenement. Objectief én culinairverstand.

Bonustip: kwaliteit boven kwantiteit!

Gaat fine dining boven onbeperkt spareribs voor een tientje? Niet perse. Maar in het geval van zoekmachine optimalisatie is dit wel zo! Google heeft duidelijk aangegeven dat word count, of te wel het aantal woorden van je artikel, geen rankingfactor meer is.

Als we kijken naar het gemiddelde aantal woorden op “Proteine wafels” zien we dat het gemiddelde aantal woorden in de top 10 op 966 woorden ligt, terwijl het gemiddelde op pagina 4 op op 1080 woorden ligt. Ga dus altijd voor kwaliteit.

Wees origineel en maak je eigen plan

We hebben alle basics over SEO voor recepten uitgelegd. Maar SEO gaat veel verder dan alleen maar aan de standaard regels houden. Goede content bieden is het aller belangrijkste. En dat doe je door lekkere gerechten voor te schotelen!

Focus dus niet volledig op het optimaliseren voor de zoekmachines. Wil jij een gerecht schrijven over kaviaar op brood, maar zoekt niemand daarnaar? Doe het dan lekker alsnog! Ookal is het wel een beetje vreemd.

Ben je benieuwd naar onze SEO-tips voor jouw foodblog, wil je graag zoekvolumes van een specifiek gerecht of ingredieënt weten of heb je een andere vraag? Bij MarketingCollega zijn we niet alleen fan van SEO, maar ook van koken. Dus we helpen je graag verder met al jouw culinaire SEO gerelateerde vragen!

  • All
  • Branding
  • CRO
  • SEO
Zoekwoordonderzoek maken in 5 stappen

Wil je dat jouw website beter gevonden wordt in zoekmachines? Een goed zoekwoordonderzoek is de basis van elke succesvolle SEO-strategie. In dit artikel leer je stap voor stap hoe je de juiste zoekwoorden vindt en toepast om je ranking te verbeteren en meer bezoekers aan te trekken. Laten we beginnen!

De augustus 2024 Google core update: dit moet je weten én doen.

De augustus 2024 Core Update van Google brengt belangrijke veranderingen met zich mee die kleinere, onafhankelijke websites weer een kans geven. Dit is een belangrijke stap in de voortdurende evolutie van het zoekalgoritme, waarbij nuttige en originele content voorop staat. Door in te spelen op deze wijzigingen en je contentstrategie te herzien, kun je je positie in de zoekresultaten mogelijk versterken en verbeteren.

Gratis SEO analyse t.w.v. €187,50

Op maat gemaakt – gepresenteerd via video call

MarketingCollega staat voor SEO op een menselijke manier! Wij focussen op samenwerking voor het behalen van topresultaten in Google, meer verkeer, omzetgroei en het creëren van loyale klanten.

Contact

info@marketingcollega.nl

+31 6 28 46 22 31

Espoortstraat 125
7511CH – Enschede

KVK: 92514669

© 2024 MarketingCollega  |  Algemene voorwaarden  |  Privacybeleid