Je hebt hard gewerkt aan een nieuw recept voor een unieke Japanse ramen en uren in de keuken gestaan om de umami naar boven te krijgen. Heerlijk! Na al dit harde werk wil je nu ook dat je recepten goed worden bekeken. Het is tijd voor SEO!
Het SEO-optimaliseren van je recepten, waarom eigenlijk?
Social media is een logische stap om je recept te promoten. Maar wat dacht je van SEO? Volgens de laatste statistieken in Semrush wordt er alleen al meer dan 5000x per maand gezocht op termen gerelateerd aan Japanse ramen, 21.000x op ‘pasta gerechten’ en dergelijke termen en ruim 35.000x op alle zoekwoorden over de combinatie ‘gerechten’ en ‘rijst’! In dit artikel gaan we je precies vertellen hoe jij jouw recepten op de eerste pagina in Google krijgt.
1. Een goed onderzoek is het halve werk
Oke, het halve werk is overdreven. Het bereiden van je recept gaat namelijk meer een stuk meer tijd kosten. Juist daarom raden we je aan om goed onderzoek te doen naar de zoekwoorden waarop je de pagina van je gerecht wilt focussen.
Gebruik gratis tools zoals Google Ads zoekwoordplanner of de gratis keyword tool van Ahrefs om te achterhalen of er interesse is in jouw gerecht. Dergelijke tools zijn ook erg handig om te gebruiken als inspiratie als je nog niet weet welk gerecht je precies wilt maken.
Wil je het groter aanpakken? Laat dan een zoekwoordonderzoek doen door een SEO specialist. Dit is een eenmalige investering waar je jaren mee vooruit kan!
De 100 meestgezochte gerechten in Google
Zoekwoord
Maandelijks zoekvolume*
Keyword Difficulty**
gerechten
6600
41
rijst gerechten
6600
22
pasta gerechten
4400
40
lekkere gerechten
3600
50
simpele gerechten
3600
34
zomerse gerechten
3600
24
gerechten met gehakt
2900
28
gerechten met kip
2900
29
kip gerechten
2900
31
makkelijke gerechten
2900
40
Bekijk de volledige lijst met 100 meestgezochte zoekwoorden
gehakt gerechten
1900
28
gerecht
1900
48
gerechten met rijst
1900
25
gezonde gerechten
1900
44
griekse gerechten
1900
32
het gerecht heerenveen
1900
18
italiaanse gerechten
1900
32
lunch gerechten
1900
28
mexicaanse gerechten
1900
39
spaanse gerechten
1900
26
tapas gerechten
1900
35
zalm gerechten
1900
29
bbq gerechten
1600
49
gerechten met kip en rijst
1600
28
kip gerecht
1600
31
marokkaanse gerechten
1600
33
rijst gerechten met kip
1600
27
surinaamse gerechten
1600
26
turkse gerechten
1600
32
vegetarische gerechten
1600
34
1 pans gerechten
1300
30
airfryer gerechten
1300
32
china gerechten
1300
34
chinese gerechten
1300
32
franse gerechten
1300
32
gerecht met garnalen
1300
19
gerecht met gehakt
1300
27
gerecht met kip
1300
30
gerecht met rijst
1300
19
gerechtelijke brief
1300
41
gerechten lekker
1300
39
gerechten met zalm
1300
28
gerechten tapas
1300
35
indische gerechten
1300
30
kerst gerechten
1300
32
makkelijk gerecht
1300
34
pasta gerecht
1300
33
simpele pasta gerechten
1300
36
snelle gerechten
1300
26
vis gerechten
1300
32
zoete aardappel gerecht
1300
25
broccoli gerecht
1000
23
garnalen gerechten
1000
25
gerecht kip met rijst
1000
32
gerecht met zalm
1000
23
gerecht zoete aardappel
1000
24
gerechten gezond
1000
35
gerechten met kipfilet
1000
31
gerechten met rijst en kip
1000
30
gerechten met spinazie
1000
22
gerechten met zoete aardappel
1000
23
gerechten simpel
1000
36
gerechten spaans
1000
27
gezonde gerechten met kip en groenten
1000
13
indonesische gerechten
1000
37
italiaans gerecht
1000
30
kip rijst gerecht
1000
23
kip rijst gerechten
1000
32
kipfilet gerechten
1000
31
lekkere gerechten avondeten
1000
35
orzo gerechten
1000
22
rijst gerecht
1000
28
rijst met kip gerechten
1000
33
simpel gerecht
1000
33
surinaams gerecht
1000
22
t gerecht heerenveen
1000
39
wrap gerechten
1000
36
aardappel gerecht
880
19
aubergine gerecht
880
24
biefstuk gerechten
880
23
ei gerechten
880
29
gerecht garnalen
880
23
gerecht gehakt
880
31
gerecht kip
880
30
gerecht rijst
880
23
gerecht rijst met kip
880
29
gerecht zalm
880
23
gerechten bij zalm
880
30
gerechten italiaans
880
33
gerechten kip
880
30
gerechten makkelijk
880
39
gerechten met broccoli
880
22
gerechten pasta
880
39
gerechten vegetarisch
880
32
goedkope gerechten
880
35
japans gerecht
880
20
kip met rijst gerechten
880
32
lekker gerecht
880
41
lekkere simpele gerechten
880
38
lunch gerecht
880
26
*Maandelijks zoekvolume: het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand in de afgelopen 12 maanden. **Keyword Difficulty: de moeilijkheidsgraad op gebied van autoriteit.
In het beste geval wil je focus hebben op een zoekwoord met een zo hoog mogelijk zoekvolume en een zo laag mogelijke moeilijkheidsgraad. Een hoge moeilijkheidsgraad, of te wel keyword difficulty, betekent dat er veel autoritaire sites in de top 10 staan.
2. De juiste opbouw van je pagina
Nu je gaat beginnen met het schrijven van je recept, wil je vanaf het begin af aan rekening houden met SEO. Let op: SEO is belangrijk, maar niet bepalend. Een goede gebruiksvriendelijkheid staat áltijd op #1.
Eigenlijk wil je gaan voor een overzichtelijk recept die perfect is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Het is dus belangrijk om een structuur of opbouw te kiezen die past bij jouw huisstijl. Je kunt hierbij rekening houden met de onderstaande punten.
1. Meta title: het eerste contactmoment met de bezoeker
Doel: De meta title moet het belangrijkste zoekwoord bevatten, dit is een belangrijke rankingfactor. Ideaal plaats je deze vooraan, vervolgd door een tweede zoekwoord of een opvallende kreet om aandacht te trekken voor jouw resultaat.
Je hebt 60 tekens, inclusief spaties. Benut deze ook, maar zorg dat je niet meer dan dit gebruikt. Gebruik onze meta lengte checker om gemakkelijk het aantal tekens te berekenen.
Voorbeeld: “Proteïne wafels in 4 stappen | 25 gram eiwit per wafel“ Deze meta title bevat vier verschillende zoektermen die elkaar versterken: wafels, wafel, proteine en eiwit. “in 4 stappen” geeft het gemak van het recept aan.
2. Meta description: wat maakt jouw recept bijzonder?
Doel: Een korte samenvatting van je recept die overtuigt om te gaan voor jouw zoekresultaat in plaats van die van de concurrentie. De meta description is geen directe rankingfactor, het is dus niet nodig om deze vol te proppen met zoekwoorden. Een goede meta description verhoogt je CTR, wat wél zorrgt voor betere posities in de zoekmachine.
Voorbeeld: “Ontdek hoe je thuis de perfecte proteine wafels maakt. Volg ons eenvoudige, stap-voor-stap recept voor een heerlijk eiwitrijk ontbijt!”
3. URL-structuur: schoon en to the point
Doel: Een schone, beschrijvende URL die zoekwoorden bevat relevant aan het recept. Voor recepten wil je deze zo kort mogelijk houden.
Doel: De hoofdtitel van de pagina, geschreven in H1, die duidelijk het gerecht benoemt. Voor blogs mogen dit hele zinnen zijn, voor recepten adviseren we dit zo kort en krachtig mogelijk te houden.
Voorbeeld: “Recept voor proteine wafels”
5. Inleiding van je recept
Doel: Kort uitleggen wat men kan verwachten van het recept en eventueel wat achtergrondinformatie geven over de oorsprong of populariteit. Voor SEO is dit een mooie kans om je belangrijkste zoekwoord te verwerken in het begin van de inleiding en het totaal aantal woorden omhoog te krikken.
6. Voedingsinformatie
Doel: Informatie over calorieën, voedingsstoffen, portiegrootte etc. Besteed hier vooral niet té veel tijd aan, tenzij je een recept schrijft gericht aan fitgirls of bodybuilders.
Vorm: Tabel of lijst.
7. Ingrediëntenlijst
Doel: Een duidelijk en geordend overzicht van alle benodigde ingrediënten.
Vorm: Lijst of tabel voor duidelijke leesbaarheid.
8. Bereidingswijze: het belangrijkste gedeelte voor SEO
Doel: Stapsgewijze instructies voor het bereiden van het gerecht. Wees zo duidelijk mogelijk en maak gebruik van een interessante opmaak, zoals bulletpoints en headings, om de teksten te verduidelijken. Voor SEO houd je rekening dat je je zoekwoord meerdere keren laat terugkomen. Maar overdrijf dit niet!
Best practices tonen aan dat je zoekwoord zo’n 1-2% van het totaal aantal woorden van je recept mag zijn. Maar vergeet vooral niet om ook relevante woorden en synoniemen te gebruiken. Via de keyword density checker achterhaal je snel en eenvoudig het percentage van je zoekwoord.
9. Foto’s en/of Video’s
Doel: Visuele begeleiding bieden voor het bereidingsproces en het eindresultaat tonen. Juist bij recepten is dit ontzettend belangrijk en neem hier ook goed je tijd voor. Je hebt liever een koud gerecht voor jezelf, dan slechte foto’s voor op je website!
Met een gemiddelde telefoon kom je tegenwoordig al erg ver. Zorg dat je foto’s maakt in daglicht, niet in de avond verlicht door lampen en al helemaal niet met de flits van je telefoon!
Tip: Voeg een video toe bovenaan je recept. Veel mensen hebben de voorkeur voor bewegende beelden en een praktische uitleg en verhoogt daardoor de interactie met je pagina. Plaats je uitgeschreven en SEO geoptimaliseerde tekst onder de video. Het ultieme recept voor SEO-succes!
10. Tips en variaties
Doel: Extra tips geven voor het gerecht of variaties aanbieden om het recept aan te passen naar voorkeur. Geef bijvoorbeeld aan welke substituten er zijn om het gerecht vegetarisch of vegan te maken. Voor SEO is dit interessant omdat je veel relevante zoektermen kunt gebruiken.
11. Call-to-Action (CTA)
Doel: Bezoekers aanmoedigen om het recept te beoordelen, te delen of te reageren. Wanneer bezoekers een (uitgebreide) reactie achterlaten, levert dit ontzettend veel waardevolle content voor SEO op. Daarnaast zorgt dit ervoor dat je pagina in de ogen van Google constant wordt geüpdatet.
Voorbeeld: “Heb je dit recept geprobeerd? Laat een beoordeling achter en deel je foto’s!”
3. Maak gebruik van rich snippets en structured data
Dit gedeelte wordt een stuk technischer. Maar laat je dat vooral niet van weerhouden om hiermee bezig te gaan. Dit kan namelijk het verschil zijn tussen een recept dat gaat voor tienduizenden paginaweergaven of een die blijft haken onderaan pagina 1.
Structured data geeft Google aan waar een pagina overgaat. Je kunt hier informatie in kwijt zoals ingrediënten, kooktijd, voedingsinformatie, en beoordelingen. Het mooie hiervan is dat Google dit weergeeft in de SERP vóórdat er op jouw resultaat geklikt is. Dit kan erg veel invloed hebben op het percentage mensen dat doorklikt naar jouw website.
Hoe voeg je deze rich snippets toe?
Elk CMS heeft zo haar eigen plugins die structured data kunnen toevoegen aan je pagina. YOAST is een populaire SEO plugin voor WordPress die dit kan. Het nadeel van bijna alle plugins is dat de structured data-sectie vrijwel altijd een premium functie is. Maar voor enkele tientjes kom je vaak al een heel eind.
Daarom adviseren wij om het gratis te doen! In de recept schema markup generator kun je gemakkelijk alle gegevens (data) van je recept in kunt plaatsen. Genereer een code en voeg deze toe aan je website. Voor optimale prestaties doe je dit door het te plaatsen in de <HEAD> van je website. Bijvoorbeeld door middel van Google Tag Manager. Vind je dit te ingewikkeld? Je kunt de code ook simpelweg plakken via een HTML contentblok op je desbetreffende pagina.
4. Zorg dat andere websites naar jouw recept linken
Dat klinkt misschien makkelijk, maar is in de praktijk een van de grootste uitdagingen in SEO. Maar waarom wil je dit? Wanneer een externe website naar jouw site linkt noemen we dit een backlink. Elke backlink geeft een beetje waarde mee.
Deze waarde is ontzettend belangrijk om goede posities in Google te bemachtigen. Dat is ook de reden waarom je vaak dezelfde websites op verschillende zoekwoorden bovenaan ziet staan; dit zijn de meest autoritaire websites in de niche.
Een goede backlink is relevant en waardevol. Je wilt in het beste geval dus een backlink krijgen van andere foodbloggers, restaurants of eventueel zelfs een nieuwsplatform. Om dit voor elkaar te krijgen zul je de juiste connecties moeten hebben of creatief zijn. Om je op weg te helpen zijn hier een aantal originele manier om backlinks te verkrijgen voor jouw recept.
Kookwedstrijden organiseren: Organiseer een online receptenwedstrijd waarbij andere bloggers hun beste versie van een themagerecht inzenden. Geef een prijs weg die de aandacht trekt en mensen motiveert om stemmen voor hen te verkrijgen. Dit zal namelijk zorgen dat de deelnemende foodbloggers jouw pagina zullen delen.
Webinars en online workshops: Bied een gratis webinar of een kookworkshop aan waarin je dieper ingaat op de kunst van het koken of specifieke kooktechnieken. Ga partnerschappen aan met populaire platformen, restaurants of kookwinkels en vraag netjes om een vermelding op hun website.
Food photographer exchange: Werk samen met foodfotografen die fraaie inhoud nodig hebben voor hun portfolio. Zij kunnen jouw gerechten fotograferen en in ruil daarvoor een link naar je site opnemen op hun professionele platform of blog.
Bloggen over food events: Food events zoals foodtruck festivals zijn razendpopulair en dit is een geweldige kans om meer bekendheid én backlinks te krijgen. Deze evenementen staan namelijk te springen om exposure en positieve reviews. Bied aan om een gastblog op hun website te schrijven, namens jou. Jij bent namelijk de perfecte ambasadeur voor hun evenement. Objectief én culinairverstand.
Bonustip: kwaliteit boven kwantiteit!
Gaat fine dining boven onbeperkt spareribs voor een tientje? Niet perse. Maar in het geval van zoekmachine optimalisatie is dit wel zo! Google heeft duidelijk aangegeven dat word count, of te wel het aantal woorden van je artikel, geen rankingfactor meer is.
Als we kijken naar het gemiddelde aantal woorden op “Proteine wafels” zien we dat het gemiddelde aantal woorden in de top 10 op 966 woorden ligt, terwijl het gemiddelde op pagina 4 op op 1080 woorden ligt. Ga dus altijd voor kwaliteit.
Wees origineel en maak je eigen plan
We hebben alle basics over SEO voor recepten uitgelegd. Maar SEO gaat veel verder dan alleen maar aan de standaard regels houden. Goede content bieden is het aller belangrijkste. En dat doe je door lekkere gerechten voor te schotelen!
Focus dus niet volledig op het optimaliseren voor de zoekmachines. Wil jij een gerecht schrijven over kaviaar op brood, maar zoekt niemand daarnaar? Doe het dan lekker alsnog! Ookal is het wel een beetje vreemd.
Ben je benieuwd naar onze SEO-tips voor jouw foodblog, wil je graag zoekvolumes van een specifiek gerecht of ingredieënt weten of heb je een andere vraag? Bij MarketingCollega zijn we niet alleen fan van SEO, maar ook van koken. Dus we helpen je graag verder met al jouw culinaire SEO gerelateerde vragen!
Wil je dat jouw website beter gevonden wordt in zoekmachines? Een goed zoekwoordonderzoek is de basis van elke succesvolle SEO-strategie. In dit artikel leer je stap voor stap hoe je de juiste zoekwoorden vindt en toepast om je ranking te verbeteren en meer bezoekers aan te trekken. Laten we beginnen!
De augustus 2024 Core Update van Google brengt belangrijke veranderingen met zich mee die kleinere, onafhankelijke websites weer een kans geven. Dit is een belangrijke stap in de voortdurende evolutie van het zoekalgoritme, waarbij nuttige en originele content voorop staat. Door in te spelen op deze wijzigingen en je contentstrategie te herzien, kun je je positie in de zoekresultaten mogelijk versterken en verbeteren.
Magento is een zeer geavanceerd CMS en dat brengt zowel voordelen als nadelen met zich mee. In dit artikel behandelen we 12 Magento SEO-tips die je direct kunt toepassen in je Magento webshop om je zoekmachineranking te verbeteren.
MarketingCollega staat voor SEO op een menselijke manier! Wij focussen op samenwerking voor het behalen van topresultaten in Google, meer verkeer, omzetgroei en het creëren van loyale klanten.