Maar SEO draait allang niet meer om Google ‘te foppen’. Alle updates die Google uitrolt hebben hetzelfde doel: de gebruiker een zo goed mogelijke ervaring geven. En dat is alleen maar mooi. En nog mooier, je kunt hier als SEO specialist extreem goed op in spelen.
Door namelijk juist je best te doen om de websitebezoeker kwaliteit te bieden. Daar komt SEO+ om de hoek kijken: het gaat verder dan alleen SEO, we willen namelijk niet alleen hogere posities. We willen kwaliteit!
SEO plus of SEO+, wat is het precies?
SEO+ is onze eigen bedachte strategie waarin we traditionele zoekmachine optimalisatie combineren met CRO (conversion rate optimization) en online branding. Deze strategie speelt in op recente Google-updates en gaat een stap verder dan normale SEO.
Het versterk elkaar namelijk. We gaan aan de slag met het aantrekken van organische bezoekers. Of te wel, SEO. Dit doen we door technische optimalisaties, het schrijven van kwalitatieve content en het verhogen van de autoriteit. Maar daar houdt het niet op.
Als we de bezoekers hebben aangetrokken willen we ze vasthouden en omzetten tot klanten. Dit doen we door:
- Te focussen op de meest conversie- of koopgerichte zoektermen.
- Het inrichten van een product-, categorie- of landingspagina die converteert.
- Het inrichten van een merk waar klanten zich aan hechten.
De vicieuze cirkel van SEO+
Het mooie aan SEO+ is dat alle onderdelen elkaar versterken. Met SEO gaan we bezig met het aantrekken van koopgerichte bezoekers. Door te focussen op conversie, zetten we méér van deze bezoekers om tot klanten. Je hebt dus meer bezoekers die ook nog eens beter converteren. En daar is Google gek op!
Een website waar gebruikers een goede interactie mee hebben. Dit is al een belangrijke directe rankingfactor voor betere posities in de zoekmachines. Echter zal dit alleen nog maar belangrijker gaan worden in de toekomst. Er zal hoogst waarschijnlijk zelfs een moment komen dat SEO niet meer nodig is en CRO dit overneemt.
Dus we gaan voor meer websitebezoekers die overgaan op een aankoop. Ja, maar daar stopt het niet. We willen klanten aan ons merk binden. Dat kan door slimme retargeting op social media of Google Ads, een e-mailcampagne of zelfs door een extra verrassing of dienst te leveren. Dat is per website of webshop verschillend en daar dient een plan op maat voor te komen. Het doel is wel hetzelfde: waardering krijgen van de klant.
En klanten die jouw bedrijf en product waarderen, die komen terug! En dat niet alleen, je reviews zullen in korte termijn extreem toenemen. Wanneer we dat gaan gebruiken voor SEO en CRO, is de cirkel rond.